Outdoor Learning: Changing The View Of The Boring Subject Of Pancasila Education In Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.70489/7pbpx295Keywords:
Outdoor learning, Pancasila education, elementary school, learning method, learning innovationAbstract
Pancasila Education as a compulsory subject in elementary schools is often seen as boring learning due to monotonous and conventional teaching methods. This study aims to examine how the implementation of outdoor learning methods can be an effective solution in changing students' perceptions of Pancasila Education subjects. Using a systematic literature review method, this research analyzes various reference sources related to the implementation of outdoor learning in learning Pancasila Education at the elementary school level. The method in writing this article uses a case study method with data collection techniques, namely interviews, observations, and literature studies. The results showed that outdoor learning succeeded in changing the learning paradigm from theoretical to more dynamic and meaningful. This method allows students to observe, feel, and practice Pancasila values directly through real experiences in the surrounding environment. Some effective implementation strategies include contextualized material planning, outdoor deliberation simulation, project-based approach, and joint reflection. The implementation of outdoor learning is proven to increase students' interest in learning and understanding of Pancasila Education materials, as well as help internalize Pancasila values through meaningful hands-on activities.
References
Dazaqy, H., Hutasoit, H. O. M., Br.Sitorus, N. S., Santika, R., Winda, Putri, W. A., & Setiawan, B. (2024). Studi literatur : perancangan sebuah pembelajaran berbasis outdoor learning Ppkn SD kelas awal yang inovatif dan berkarakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3413–3418.
Eltiyani, N., & Bengkulu, U. (2020). Penerapan Metode Outdoor Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran PKN Di Kelas Va SD Negeri 51 Kota Bengkulu Syahril Yusuf Neza Agusdianita. Juridikdas Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(1), 102–108.
Febriandi, Riduan. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Outdoor Untuk Siswa Kelas IV SD Pada Materi Bangun Datar. Bengkulu: Universitas Bengkulu.
Fitrah, M. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.
Hendrizal, R. (2024). Implementasi Nilai Pancasila dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 4(2)
Hernawati, R. (2024). Implementasi Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 4(2).
Irawana, T. J., & Taufina, T. (2020). Penggunaan Metode Problem Solving untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Penilaian Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 434–442. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.367
Iskandar, A. K. (2019). Pembelajaran IPS MI/SD. IAIN Sultan Amai Gorontalo.
Lubis, M. A. (2022). Micro Teaching di SD/MI Integration 6C (Computational Thinking, Creative, Critical Thinking, Collaboration, Communication, Compassion). Samudra Biru.
Milhani, Y. (2021). Pembentukan karakter melalui outdoor learning dalam pembelajaran IPS. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 8(1), 90-102.
Mukhlisina, Chamdani, M., & Salimi, M. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Outdoor Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajran PPKn bagi Siswa Kelas III SD Negeri 4 Bumirejo. 12(0), 1–23.
Nurhasanah, N. (2016). Penerapan Metode Outdoor Study untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn pada Siswa Kelas IV SDN Karangreja 02 Kabupaten Bekasi. Universitas Negeri Jakarta.
Nurroh, S. (2017). Filsafat Ilmu (studi Kasus: Telaah Buku Filsafat Ilmu “Sebuah Pengantar Populer” oleh Jujun S Suriasumantri). FILSAFAT ILMU Studi Kasus: Telaah Buku Filsafat Ilmu (Sebuah Pengantar Populer) oleh Jujun S. Suriasumantri, 0-23.
Rahayu, T., Syafril, S., Wekke, I. S., & Erlinda, R. (2019). Teknik menulis review literatur dalam sebuah artikel ilmiah.
Riyanti, D., & Prasetyo, D. (2020). Internalisasi nilai-nilai pancasila di perguruan tinggi. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(2), 82-96.
Sarie, F., Sutaguna, I. N. T., Par, S. S., Par, M., Suiraoka, I. P., St, S., ... & Massenga, I. T. W. (2023). Metodelogi penelitian. Cendikia Mulia Mandiri.
Setiawati, E., Wijayanti, P. S., Rianto, R., & Sukasih, S. (2023). Efektivitas Pembelajaran Outdoor Learning Process Terhadap Peningkatan Kerja Sama, Motivasi Belajar, dan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy, 10(1), 115. https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.647
Siregar, T. (2023). A Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Di SMA Negeri 1 Sinunukan. Competitive: Journal of Education, 2(2), 94-102.
Sudjana, N&Rivai, A. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Suhendar, A., & Rambe, R. F. A. K. (2023). Group Discussion Effectiveness in Increasing Student Learning Interest in Pancasila and Citizenship Education Subjects. Pancasila and Civics Education Journal (PCEJ), 2(2), 9-12.
Suhendar, A., Taufika, R., Rachmatsyah, R., Yusuf, R., Fajri, I., Yusoff, M. Z. M., & Adawiah, R. (2023). Eco-literacy and sustainable citizenship: The role of the school environment in shaping responsible environmental behavior. Sekumpul: Journal of Multidisciplinary Education Sciences, 1(1), 12-19.
Suhendar, A., Azis, D., Yusoff, M. Z. M., & Utami, A. R. (2024). Optimizing citizenship education for ecological awareness: Analysis of the effectiveness of the lihat sampah ambil (LISA) program in environmental conservation. Journal of Professional Learning and Sustainable Education, 1(1), 17-26.
Tirtoni, F. (2018). Pengembangan Pembelajaran PKn di sekolah dasar.
Utomo, H. B. (2022). Paradigma baru perangkat pembelajaran paud dengan projek.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19-19.
Wahono, R. S. (2020). Systematic Literature Review: Pengantar, Tahapan Dan Studi Kasus. Romisatriawahono. Net.
Widiasworo, Erwin. (2017). Strategi dan Metode Mengajar Siswa Di Luar Kelas (Outdoor Learning) Secara Aktif, Kreatif, Inspiratif, dan Komunikatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.