Literature Review: Manifestation of the 5th Principle of Pancasila in Fulfilling the Education Rights of Children with Special Needs in Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.70489/3zzp1094Keywords:
Elementary School, Children with Special Needs, Fifth Principle of PancasilaAbstract
The principle of justice basically aims to realize democratic values and human rights. In terms of concept, justice contains four different meanings, namely equality, equity, giving proper personal rights, and divine justice. This research was conducted to analyze the implementation of the principles of social justice contained in the 5th principle of Pancasila regarding the fulfillment of the educational rights of children with special needs at the elementary school level. This research was conducted using the Systematic Literature Review (SLR) method. The findings of this research reveal the importance of implementing the 5th principle of Pancasila in ensuring the fulfillment of education for children with special needs (ABK) at the elementary school level. We found that there are several things that need to be considered in order to implement the 5th principle of Pancasila in an effort to fulfill the right to education for Children with Special Needs in Elementary School, namely: Equal access and opportunities in education, Respecting equal rights and obligations, Encouraging values love and tolerance, Having a wise attitude and the ability to solve problems, and Responding to challenges in implementing inclusive education and solutions.
References
Amalia, A. R. (2022, November). Model Computational Thinking pada Kurikulum Merdeka sebagai Inovasi Pembelajaran di SD. In Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 7, No. 1, pp. 499-507).
Andriyani, S., Zumrotun, E., & Muhaimin, M. (2023). Capacity building bagi guru sekolah dasar untuk mewujudkan sekolah inklusi yang humanis. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 4(1), 117-125.
Aris Armeth Daud Al Kahar. 2019. "Inklusi Sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Penyandang Disabilitas." Jurnal IJTIMAIYA Vol.1 No.1 Juli-Desember 2017.
Badria Abdullah dan Aman. 2016. "Model Pendidikan Inklusif Dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 4 Palu." Jurnal UNY Volume 12 Nomor 1 September 2016.
Dalimunthe, M. A., Syam, A. M., Suhendar, A., & Ritonga, A. R. (2024). Optimizing Local Regulations in Creating a Balance of Human Health and Environmental Preservation. KOLABORASI: Journal of Multidisciplinary, 1(1), 1-12.
Damayanti, S. R. (2018). KONSTRUKSI SOSIAL TENTANG KESETARAAN DAN KEADILAN PADA SEKOLAH PENYELENGGARA PENDIDIKAN INKLUSIF (Studi tentang Realitas Kebijakan, Praktik, dan Budaya Inklusif) (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26-42.
Handayani, P. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila sebagai dasar negara. Jurnal kewarganegaraan, 5(1), 6-12.
Haryanto, T. (2017). Implementasi Sila Keadilan Sosial Bagi Seluruh Rakyat Indonesia Terhadap Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus Di SMP Tumbuh Yogyakarta). Prodi PPKn Universitas PGRI Yogyakarta.
Husna, F., Yunus, N. R., & Gunawan, A. (2019). Hak mendapatkan pendidikan bagi anak berkebutuhan khusus dalam dimensi politik hukum pendidikan. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 6(2), 207-222.
Indriani, F., & Satrianawati, S. (2018). Evaluasi Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Berbasis Nilai-Nilai Pancasila Di Sd Negeri Taman Sari Kota Yogyakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(2), 143-154.
Juliana, B., Putri, E. R., & Karunia, N. (2023). Implementasi Sila Ke 5 Pancasila Bagi Kesejahteraan Masyarakat. Indigenous Knowledge, 2(4), 290-298.
Lena, A. (2024). Pancasila Sebagai Landasan Etika Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Wawasan Nusantara, 1(2), 34-39.
Nurfadhillah, S. (2021). Pendidikan inklusi SD. CV Jejak (Jejak Publisher)
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Rahman, R., Sirajuddin, S., Zulkarnain, Z., & Suradi, S. (2023). Prinsip, Implementasi dan Kompetensi Guru dalam Pendidikan Inklusi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(2), 1075-1082.
Rozikin, A. Z., Almuna, A., Ramadhani, C. N., Solekan, K. I., Hikmah, N., Suyati, E. S., & Astuti, A. D. (2023). PENGUATAN NILAI-NILAI SILA KE LIMA PANCASILA PADA SISWA DI SDN 2 KERENG BANGKIRAI. BAKTIMU: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 145-152.
Samidi, R., & Suharno, S. (2018). Implementasi nilai keadilan sosial melalui pendidikan perspektif TGKH Zainuddin Abdul Majid. Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 3(2), 374-384.
Setiawan, I. (2020). A to Z anak Berkebutuhan Khusus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Suhendar, A., & Rambe, R. F. A. K. (2023). Group Discussion Effectiveness in Increasing Student Learning Interest in Pancasila and Citizenship Education Subjects. Pancasila and Civics Education Journal (PCEJ), 2(2), 9-12.
Suhendar, A., & Halimi, M. (2023, April). The Role of Anti-Bullying Change Agents in Shaping Civic Dispositions to Tackle Bullying Behavior. In Proceeding International Conference on Religion, Science and Education (Vol. 2, pp. 903-913).
Suhendar, A., Halimi, M., Taufika, R., Batubara, T., & Rawanoko, E. S. (2024). Fostering environmental responsibility among students: Collaborative strategies between village heads and school principals. Education, Environmental and Society Research, 1(1), 33-45.
Syafnidawati. 2020. "Manfaat Program Pendidikan Inklusi Untuk Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Anak, Volume 6, edisi 1, Juni 2017.
Try Haryanto. 2017. "Implementasi Sila Kelima Keadilan Sosial Bagi Seluruh Rakyat Indonesia Terhadap Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus Di SMP Tumbuh Yogyakarta)”.
Tunisa, R. L., Asbari, M., Ahsyan, D., & Utami, U. R. (2024). Pendidikan: Kunci Keadilan Sosial. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 76-79.
Umam, A. N. (2018). Implementasi Sila Kemanusiaan yang Adil dan Beradab di Sekolah Inklusi SMK Daruttaqwa Suci Manyar Gresik. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 6(2).
Wahid, A., & Khoulita, I. (2023). PENDIDIKAN INKLUSIF (Mewujudkan Keadilan, Kesetaraan Dalam Lingkungan Multikultural). ILJ: Islamic Learning Journal, 1(3), 696-711.
Widiada, I. K., Sudirman, S., Darmiany, D., Gunayasa, I. K., & Syazali, M. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Inklusi bagi Peserta Didik Learning Disability di Sekolah Dasar Negeri Kota Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(4), 1028-1038.
Yoku, C. F. (2017). Implementasi Pemenuhan Hak Aksesibilitas Anak Berkebutuhan Khusus Pada Pendidikan Dasar Di Kota Yogyakarta Studi Kasus Sd Negeri Bangunrejo Ii (Doctoral dissertation, UAJY).
Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis Pengaruh Implementasi Pendidikan Multikultural Terhadap Sikap Toleransi Keberagaman Siswa Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1112-1119.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.