THE INFLUENCE OF DIGITAL LIBRARY SERVICE QUALITY ON STUDENT SATISFACTION
DOI:
https://doi.org/10.70489/perspektif.v2i2.294Keywords:
Digital Library, Library Service, Service Quality, Student SatisfactionAbstract
This research was conducted with the aim of knowing the effect of digital service quality on student satisfaction at the State Islamic University of North Sumatra. This research is a quantitative research. Data collection techniques used in the form of a questionnaire / questionnaire. The selected sample is 100 respondents based on the slovin formula. The method used is a survey research method using a quantitative data analysis approach. The data analysis technique used is data quality test, classic assumption test, and hypothesis test. The results showed that the results of the T test obtained t-count > t-table or (2.327 > 1.660) and the value of Sig. (0.000 <0.05). This shows that there is a positive and significant influence on the quality of digital library services on the level of student satisfaction and the R Square value is 0.52, which means 52% that the magnitude of the influence of digital library service quality on student satisfaction at the State Islamic University of North Sumatra is 52%.
Downloads
References
Aryanto, M.Z., & Suratman, B. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pemustaka Di UPT Perpustakaan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 401–412. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p401-412
Ayu Megawaty, D., Alita, D., & Sukma Dewi, P. (2021). Penerapan Perpustakaan Digital Untuk Otomatisasi Administrasi Perpustakaan. Jurnal Teknologi dan Sosial untuk Pengabdian Masyarakat (JTSCS), 2(2), 121–127. https://ejurnal.teknokrat.ac.id/index.php/teknoabdimas
Cholid Narbuko & Abu Achmadi. (2007). METOLOGI PENELITIAN.
Dr. Hartono, SS, H. (2017). Pengetahuan Dasar Perpustakaan Digital konsep, Dinamika, dan Transformasi. Buku.
Febriana, L. (2015). Pengaruh Layanan Informasi Perpustakaan Digital Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Kota Tangerang Selatan. Repositori.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/31749/1/LAILATIFA FEBRIANA-FAH.pdf
Fransisca Rahayuningsi, S.Sos., M.A. (2015). Mengukur Kepuasan Pemustaka Menggunakan Metode LibQUAL+.
Ikhsan Arfan & Misri. (2012). METODOLOGI PENELITIAN untuk manajemen, Akuntansi dan Bisnis.
Istiana, P. (2014). Layanan Perpustakaan. Kitab, 1.
Jamaluddin. (2014). Jamaluddin / JUPITER Vol.XIII no.1(2014), hal 1-8 Pengaruh Pemanfaatan Layanan Perpustakaan Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Di Universitas Hasanuddin. Yupiter Jil. XIII Nomor 1 (2014), Hal 1-8, 1(1). file:///D:/FILE DELIZA/2021/kajian vosviewer/JOM FKIP/2017/BHS. INDONESIA/1669-Teks Artikel-2830-1-10-20170416.pdf
Kamal, A., Azhar, A.A & Syam, A.M. (2024). Peran Akun Tiktok@ jadipenulismuda Sebagai Sumber Informasi Mahasiswa Ilmu Perpustakaan UINSU Berbasis Literasi Digital. Al-Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi 5 (1), 19-32.
K, N.M.W. (2015). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penerimaan Sistem Perpustakaan Digital Berbasis Technology Acceptance Model Pada Perpustakaan Pusat Universitas Udayana Bali Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana ( Unud ), 4(5), 1283–1300.
Mulyadi. (2016). Pengelolaan Perpustakaan Digital. http://repository.radenfatah.ac.id/id/eprint/8513 Muntinah, D. (2015). Layanan Sirkulasi Sebagai Model. Perpustakaan, 3(1), 138–147.
Oktaviani Athanasia Puspita Dewi. (2019). Penggunaan Perpustakaan Seluler untuk Perpustakaan Digital. Anuva, 3(2), 151–155. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/anuva/article/view/5234 Patricia, C.O.S. (2021). Tidak ada 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Judul. 3(2), 6.
Perpusnas RI. (2019). Kajian Kepuasan Pemustaka Layanan Perpustakaan. 6. Perpustakaan,
KP (2010). Hubungan Antara Kualitas Layanan Dengan Kepuasan Pemakai Perpustakaan STT-PLN Jakarta Skripsi.
Puonganan, HW (2014). Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kualitas Layanan Pemustaka Pada Badan Perpustakaan Dan Arsip Daerah Provinsi Sulawesi Tenggara. Jurnal Jupiter, XIII(2), 11–22.
Puspa, E. (2016). Jurnal Pari Perikanan Budidaya Analisis Kepuasan Pengunjung Terhadap Pelayanan Perikanan Budidaya Untuk Pengembangan Dan Perpustakaan Pusat Penelitian. Jurnal Pari, 2, 113–125.
Putra, IP, & Irawati, I. (2018). Layanan referensi sebagai representasi perpustakaan perguruan tinggi. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 6(1), 77. https://doi.org/10.24198/jkip.v6i1.13464
Rakib, F.A. (2013). Layanan Perpustakaan Keliling Terapung (Studi Kasus Di Kota Ternate). Jurnal Jilid II. 4. Tahun 2013, 2(4), 19.
Robinson Situmorang, C.K. (2013). Pengembangan Perpustakaan Digital Sebagai Sumber Belajar. Perspektif Ilmu Pendidikan, 27(1), 60. https://doi.org/10.21009/pip.271.8
Sari, D.M & Syam, A.M. (2024). Analysis of TikTok Utilization as a Reference Source for Students of UIN North Sumatra Library Science Study Program. Journal La Edusci 5 (3), 146-159.
Wiji Suwarno. (2017). Ilmu Perpustakaan & Kode Etik Pustakawan.
Wulandari, E.R., Rizal, E., & Lusiana, E. (2021). Pengaruh kualitas website Kandaga terhadap kepuasan pengguna Perpustakaan Pusat Universitas Padjadjaran. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 9(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nurul Zahara Siregar, Abdi Mubarak Syam (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.