The Role of Islamic Educational Psychology in Improving The Quality of Learning

Authors

  • Mustakim Mustakim Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia Author
  • Dewi Purnama Sari Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia Author
  • Rini Puspitasari Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia Author

Keywords:

Psychology of Islamic Education, Quality of Learning, Characteristics of Students, Learning Strategies

Abstract

This study explores the psychological significance of Islamic education in improving the quality of learning. In looking at aspects of understanding student characteristics, developing effective learning strategies, developing learning motivation, and creating a conducive learning atmosphere, Islamic educational psychology plays a crucial role. Through a literature study approach, data from various sources such as journals, books and scientific articles become an important basis for concluding the role of psychology in Islamic education. The conclusion of this research highlights that a deep understanding of the psychology of Islamic education allows educators to design learning approaches that not only emphasize academic achievement, but also character formation that is in line with religious values, creating holistic growth for students.

References

Afandi, M. (2021). Strategi Pembelajaran berbasis Multiple Intelligences. Penerbit Nem.

Algusni, I., & Masduki, Y. (2024). Psikologi Pendidikan Islam: Peran Guru dalam Menanamkan Kecerdasan. MASALIQ, 4(1), 151–167.

Amanullah, W. A. A., Wantini, W., & Diponegoro, A. M. (2023). Analisis Role-Model Guru PAI Dalam Peningkatan Pembelajaran Agama Islam Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Islam: Studi di SDN Bhayangkara Yogyakarta. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 12(1), 128–145.

Basuni, A., Pd, M. A., Royhatudin, A., Nurhayati, U., Maman, M. U., Maryam, S., Iskandar, S. S., & Kurnaesih, U. (2021). Psikopedagogik Islam Dimensi Baru Teori Pendidikan. Deepublish.

Ekawati, M. (2019). Teori belajar menurut aliran psikologi kognitif serta implikasinya dalam proses belajar dan pembelajaran. E-TECH: jurnal ilmiah teknologi pendidikan, 7(2), 1–12.

Febriana, L., & Qurniati, A. (2021). Pendidikan agama Islam berbasis religiusitas. EL-TA’DIB (Journal of Islamic Education), 1(1). http://jurnal.umb.ac.id/index.php/eltadib/article/view/1450

Hadi, S., & Bayu, Y. (2021). Membangun Kerukunan Umat Beragama melalui Model Pembelajaran PAI Berbasis Kearifan Lokal pada Penguruan Tinggi. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 23–36.

Hadini, H. (2022). Teori Psikologi Positif Dalam Peta Aliran-Aliran Psikologi Pendidikan Serta Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. JURNAL AZKIA: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 17(2). http://journal.stitalhilalsigli.ac.id/index.php/azkia/article/view/302

Hidayat, S. (2023). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Santri Kelas IX MTs Abdurrahman Al-Fatih Bengkulu. SEMESTA: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1(3), 149–155.

Jumahir, J. (2020). Konsep Multidisipliner Materi Pendidikan Agama Islam (Kajian Psikologi dalam Materi Pendidikan Agama Islam). Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2). https://www.ejurnal.stkipdamsel.ac.id/index.php/scl/article/view/84

Kamal, A., Azhar, A.A & Syam, A.M. (2024). Peran Akun Tiktok@ jadipenulismuda Sebagai Sumber Informasi Mahasiswa Ilmu Perpustakaan UINSU Berbasis Literasi Digital. Al-Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi 5 (1), 19-32.

MASKUR, M. (2023). Dampak Pergantian Kurikulum Pendidikan Terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(3), 190–203.

Muhammad, D. H. (2020). Implementasi Pendidikan Humanisme Religiusitas Dalam Pendidikan Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Industri 4.0. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 122–131.

Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam Dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 237.

Pramesti, A. N., & Makbul, M. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik Kelas VII 5 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 5 Cikarang Utara Kabupaten Bekasi. Az-Zakiy: Journal of Islamic Studies, 1(01), 15–23.

Rahmawati, N. R., Oktaviani, V. D., Wati, D. E., Nursaniah, S. S. J., Anggraeni, E., & Firmansyah, M. I. (2021). Karakter religius dalam berbagai sudut pandang dan implikasinya terhadap model pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 535–550.

Rahmah, S., Sayekti, R., Syam, A.M. (2024). Pemanfaatan Jurnal Terakreditasi Nasional Dalam Penulisan Tugas Akhir Oleh Mahasiswa UIN Sumatera Utara. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2 (8), 368-376.

Ritonga, A. R., Education, I. R., Zein, A., Syam, A. M., & Ohorella, N. R. (2023). Misconceptions of Jihad: A Constructivist Review of the Meaning of Struggle in Islam in the Modern Era: Analysis of the verses al-Amwaal wa al-Nafs.

Salamudin, C., & Ramdani, R. M. (2022). Pengaruh Kreativitas Mengajar Guru Pai Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sdn Se Kecamatan Samarang Garut. Masagi, 1(1), 395–401.

Saraan, M. I. K., Rambe, R. F. A. K., Syam, A. M., Suhendar, A., Dalimunthe, M. A., & Sinaga, R. P. K. (2024, May). The application of fertilizer subsidies in the context of coffee plantations in Pollung Sub-District, Humbang Hasundutan District, North Sumatra Province. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 1352, No. 1, p. 012012). IOP Publishing.

Sopiani, M., & Wirdati, W. (2021). Pengaruh Motivasi terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa di Sekolah Menengah Atas. An-Nuha, 1(4), 598–608.

Sulaiman, S., & Neviyarni, S. (2021). Teori Belajar Menurut Aliran Psikologi Humanistik Serta Implikasinya Dalam Proses Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 220–234.

Syahrizal, H., & Yamin, M. (2023). Perspektif Psikologi Pendidikan Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 1(2), 1–9.

Taufik, T., & Komar, N. (2021). Hubungan self efficacy terhadap peningkatan motivasi belajar dan hasil belajar matematika siswa di sekolah. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 183–200.

Utomo, S. T., & Ifadah, L. (2020). Inovasi Kurikulum Dalam Dimensi Tahapan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 3(1), 19–38.

Yani, E.A & Syam, A.M. (2024). Implementasi Personal Information Management (PIM) Mahasiswa Tingkat Akhir Pada Program Studi Ilmu Perpustakaan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal 6 (8), 4454–4467

Zakarya, Z., Hafidz, H., Martaputu, M., & Nashihin, H. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar peserta didik di SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 909–918.

Downloads

Published

2024-02-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Role of Islamic Educational Psychology in Improving The Quality of Learning . (2024). KOLABORASI: Journal of Multidisciplinary, 1(1), 13-22. https://journal.aspublisher.co.id/index.php/kolaborasi/article/view/317